یک جلسه ملاقات با فیلم و سریال

روزمره نویس عاشق سینما !

یک جلسه ملاقات با فیلم و سریال

روزمره نویس عاشق سینما !

سلام دوستان به خوش آمدید ، من به عنوان یک روزمره نویسی که عاشق فیلم و سریال و گیم هستش سعی دارم تجربیاتم رو به اشتراک بذارم

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

آنها همه جا هستند NIGHTCRAWLER

دوشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۸، ۰۳:۰۶ ق.ظ

NIGHTCRAWLER 2014

"آنها همه جا هستند"

هر طرف رو که نگاه کنید میتونید پیداشون کنید ، با هر تصادف و قتلی که اتفاق می افتد سر و کله آنها پیدا میشود ؛ در اکثر اوقات ار سر و کول تان بالا میروند و روند کار پلیس ها یا نیرو های عملیاتی رو مختل میکنند . آنها موذی اند و باید بگویم برای دوام آوردن باید هم موذی باشند ، این خصلت آنان است . همه اینها باعث شده است که ما پشت تلوزیون خودمان بنشینیم و تمام کثافت کاری های دنیای اطراف را واضح ببینیم ؛ درست یا غلط آنها همه جا هستند!

 

با تمام این توصیفات ، دارم درباره لوئیس بلوم(جیک جیلنهال) فیلمبردار اخبار جنایی آمریکا صحبت میکنم. لوئیس بلوم که خودش رو به اختصار "لوم"معرفی میکنه، یک دزد دون پایه اس که بسته به شرایط چیز های مختلفی رو میدزده و با قدرت مذاکره ای که داره اون ها رو آب میکنه ؛ اما داستان وقتی برای لوم تغییر میکنه که به صورت اتفاقی به یک صحنه تصادف میرسه ، پلیس ها در تلاش برای نجات راننده هستند که دو گزارشگر از راه میرسند و با دوربین های خودشان به بالای سر طعمه میروند ؛ این صحنه در همینجا جرقه ای بود برای لوم که آینده خودش رو تغییر بده ، این همان چیزی بود که لوم برایش ساخته شده بود.

 

شبگرد (Nightcrawler) دقیقا همان چیزی است که از یک فیلم انتظار داریم ، شبگرد مارو با خودش به عمق داستان میکشد تا ما با پوست و استخوانمان آن را درک کنیم. ما آرام آرام با شخصیت لوم آشنا نمیشویم ، بلکه از همان ابتدا و یکدفعه وارد زندگی لوم میشویم ؛ ولی برعکس اتفاقی که انتظار داریم ، اینکار نکته منفی فیلم حساب نمیشه و درواقع بیشتر ما رو به عنوان بیننده با لوم همراه میکنه، در واقع اگر ما میخواستیم ذره ذره با لوم آشنا بشویم شاید مدت فیلم باید دو ساعتی زیاد تر میشد که همین باعث میشد فیلم خسته کننده بشه اما در یک اقدام هوشمندانه ما خودمان را درون یک بزهکار تصور کردیم که مثل میلیون ها میلیون آدم دیگه دنبال کار و پول هستش؛ اما درواقع لوم با بقیه فرق میکند ، او صرفا یک دزد نیست ! لوم سال هاست که در تلاش برای این است که بفهمد چه کاری روحش رو جلا میدهد و در چه کاری عطش برای پیشرفت دارد ؛ به همین منظور وقتی بیشتر دقت میکنیم لوم را درواقع خودمان میبینم، لوم را درواقع استعاره ای از خودمان میتوانیم تصور کنیم که سالهاست مشغول انجام کاری هستیم که هیچ علاقه ای به آن نداریم و صرفا به یک ماشین تبدیل شدیم ، ماشینی که کار های بقیه رو انجام میدهد.

 

لوم سرنوشتش رو پیدا کرد بیشتر از همیشه برایش جنگید . در صحنه ای از فیلم لوم توسط یکی از رقبایش دعوت به همکاری میشه تا برای اون و با تجهیزات "پیشرفته " اش کار کند ، اما لوم بدون تردید این پیشنهاد وسوسه انگیز رو رد کرد. لوم نمیخواست برای کسی کار کند ، درواقع لوم راه خودش رو پیدا کرده بود که در آن استاد بشود نه اینکه زیردست کس دیگه ای کار کند ، پس از این رقابت به عنوان انگیزه استفاده کرد تا کارش رو گسترش بدهد ؛ لوم میلی بینهایت طلب دارد که وجود همه ما هست اما نسبت به آن بی توجه هستیم . شبگرد به ما میگوید که خود واقعی ات را پیدا کن و خودت رو صرف اون کن چون این مهمترین کاری هستش که خودت در حق خودت میتونی انجام بدی.

 

نکته دیگه ای که توی فیلم نظر من رو به خودش جلب کرد سیاست "اول بودن " رسانه ها و خبرگزاری ها هست، در قسمت های پایانی فیلم میبینیم که اصل خبر اهمیتی ندارد بلکه تنها نکته قابل توجه اهالی رسانه صرفا جنجالی بودن و اول بودن است و کسی به حقیقت اهمیت نمیدهد ؛ واقعیتی که به شدت در دنیای امروز ما خودنمایی میکند . برای خبرنگارانی مثل لوم اجرای عدالت اهمیتی ندارد ؛ او صرفا میخواهد اول باشد و این اصل اولین و مهمترین چیزی هستش که اهمیت دارد. لوم نمیخواهد که مجرمان دستگیر شوند بلکه میخواهد بازیگرانی باشند جلوی دوربین او که با کمی دستکاری مردم را به پای نمایش خودش بکشاند ؛ لوم با اینکار خودش رو ارضاء میکند ، با دیده شدن .

 

شبگرد (Nightcrawler) به خوبی بلد است که چطوری که مغزمان را قلقلک بدهد ، بلد است چطوری ذهنمان را درگیر خودش کند و مارا به فکر فرو ببرد؛ از آنجایی که خیلی از ما به آنچه که باید بشویم تبدیل نشدیم ، بیش از پیش با لوم ارتباط برقرارمیکنیم.

جیک جینهال به خوبی هرچه تمام تر نقش جیک را ایفا کرده است، تقریبا به خوبی همان حس و حالی که لوم در طی فیلم دارد را ما هم به عنوان بیننده میتوانیم حس کنیم. من به شخصه به خوبی با لوم ارتباط برقرار کردم ؛ لوم به بقا نیاز داشت و ما نیز این حس رو به خوبی درچهره جیک جینهال میتوانستیم حس کنیم.

فیلم در استفاده از هیچ المانی زیاده روی نکرده است ، به مقدار لازم از هر عنصر استفاده کرده و با بازی چشم نواز جیک جینهال و فیلمنامه ای یکدست آن را به خورد ما داده است. در مجموع شبگرد (Nightcrawler) فیلمی است که بعد دیدنش به احتمال قوی هیچوقت از ذهنتان پاک نمیشود

 

نمره من : خوب

IMDB: 7.9/10

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۲/۲۶
ارشیا دوستی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی